Sabtu, April 23, 2011

Kebahagianku dlm bercadar

Musafir Ghuraba'

Aku menemukan kebahagiaanku dalam imanku,, imanku ada diHati dan hatiku tak dapat diKuasai oleh sesiapapun Melainkan Allah

~Kenapa aku berniqob ( cadar atau tutup muka )

2:09 AM Kasturi
Dengan Nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang~
aku melakarkan satu perkongsian buat teman2 yang sering bertanya mengapa aku berniqob,sukar untuk jelaskan dengan terperinci..kukira pasti ramai yang mempunyai hujjahnya tersendiri terhadap niqob...

Tingkatan 6

Hembusan ramadhan karim..memberi Rahmat yang sangat besar...Ibadat darinya..bagaikan satu senjata yang ampuh yang memberiku kekuatan untuk menyahut surah Al Ahzab ayat 39
           
Allah Berfirman maksudnya:

"Hai Nabi, katakanlah kepada kepada isteri2mu,anak2 perempuanmu,dan isteri2 orang mukmin ,'Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka .'Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali,kerana itu mereka tidak diganggu.Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

Lihatlah..!suruhan ini bukan sahaja pada isteri2 dan anak2 perempuan nabi tetapi kepada isteri2 orang mukmin..dan inilah satu suntikkan pada hati saya..
saya juga ingin tergolong dalam golongan itu....

malam aku membelek2 majalah..ditakdirkan..terjumpa hadis..membuatkan hati semakin berdegup kencang..menuntut pada diriku.."bila lagi kau nak berniqob..."memandangkan hasrat ini sudah tertanan sewaktu tingkatan 4 lagi..tetapi disetujui oleh kakak..bimbang dengan umurku yang masih belum matang pada waktu itu..menyebabkan aku tidak kuat..dan akhir sekali membuka..sedangkan satu dosa besar tidak melakukan seseuatu yang kita ketahui...

  
menangis2..sebab tak dapat pakai...


Hinggalah terbaca satu hadis 
"yang mengatakan pada hari kiamat Allah akan datang kepada wanita2 yang menutup wajahnya..."
lebih begitu maksudnya...sila search untuk kepastian...

bagaikan suntikkan semangat..."aku mesti pakai tahun ini..."azam ( semangat )itu berkobar2 dalam hati
pertamanya pakai niqob..bukanlah sebab disuruh oleh sape2 pun..bukan juga sebab memilik wajah yang anggun dan cantik..tetapi untuk menjaga hati...
bukan mudah untuk menjaga hati..susah...jadi pakai niqob ni..sekurang2nya tak perlu nak fikir apa2 dah..sebab takde sape yang tengok muka kita ni..dan takdelah pula timbul istilah"perasan"bila ada orang tengok...hati pun jauh dari Riya' I.Allah ,semoga Allah pelihara hati ini...

~Ujian.~
pertama sekali...tidak dibenarkan memasuki Exam Stam..gara2 hanya aku memakai niqob....katanya takut2 berlaku penipuan...aku tertunduk mendengar arahan itu,,beratnya membuat keputusan..akhirnya aku memutuskan didepan pengawas2..sambil disaksikan Ustazah Syukrini...
"saya rela tak masuk exam kalu saya tidak dibenarkan memakai niqob.."entah dari mana kekuatan ini...pastinya kekuatan dengan izin Allah...,semua kelihatan terdiam...Alhamdulillah akhirnya dibenarkan...

~Susah nak kerja Sebab pakai Niqob~

sape kata orang pakai niqob ni susah nak bekerja...kamu sahaja yang bersangka begitu..yakinlah pada Allah..rezeki itu Allah yang tentukan...
Alhamdulilah..tak sampai 1 bulan lepas imtihan.( ujian ).ana dipanggil temuduga menjadi ustazah sambilahn diQiraati Alhidayah..I.vew..Ustaz tak paksa pun suruh bukak niqob...
pertamanya jadi Ustzah cabarannya..pelajar2 takut2..sebab tengok ustzah yang sorang ni macam ninja...
"eh ustzah Ninja.."kata seorang pelajar..saat aku melintasi sebuah kelas..aku tersnyum....
"eh ninja itukan penyelamat.."aku cuba berseloroh kembali....
tak sangka pula 5 bulan mengajar disitu..menjadi ustazah kesayangan pelajar2ku...(bukan nak perasan)tapi nak bagitau kat sini...pakai niqob ni tak semestinya jauh dari masyarakat...
malah parents ramai yang rapat dan mudah berbual denganku..

~Melangkah ke Dunia Baru~

Paling Mengharu birukan...bila dapat tau diterima di usim..sedangkan aku sudahpun berada di KUIS....aku hanya mendiamkan diri..tak bgitaupun dekat famili...namun rupa2nya..surat tawaran telah pun sampai dirumah..bonda mula menelefon bertanya khabar..dan bertanya adakah aku mahu teruskan di KUIS atau menyambung ke usim..jawapanku
"nak teruskan di kuis...tak nak gi usim"perlahan2 aku menuturkan keputusanku..
kemudian bonda mula memujuk dalam nada yang agak merayu...aku paling tidak tahan apabila dirayu..bonda yang memaksaku menerima semua ini...
lalu dengan suara yang agak tersekat2 aku mengiyakan..dan memenuhi permintaan bonda walaupun sambil menitiskan air mata..
seminggu aku diberi cuti bersiap..namun aku mahu menghabiskan sisa waktu yang ada berada di sana..sambil ditemani air mata...aku sudah mengagak..di sana tak boleh pakai niqob...hati bergetar menunggu saat itu tiba...tak terbayang difikiranku bagaimana situasinya nanti....
~Allah engkau terlalu dekat denganku..mendengar setiap rintihan dan tangisan hatiku,~

sahabat2 ramai yang memahami situasi ini..dan memujuk..ada juga yang memberi ayat..agar aku membacanya jika aku rasa mahu lebih selesa...

ayat itu aku amalkan..surah yaasin ayat 
ayat 9

smoga dijauhi dari fitnah mata2 ajnabi....[1]

Do'a Seorang hamba

Ya Allah kadang2 insan ini lemah maka KAU kuatkanlah dia,
kadang2 dia resah maka tenangkanlah,
kadang2 dia gentar maka campakkanlah keberanian ke dalam hatinya,
dia meminta maka kabulkanlah,
dia berjuang maka permudahkanlah,
dia ber'amal maka terimalah,
dia sangat sayang padaMU,maka sayangilah dia,
dia yakin padaMU maka KAU Maha tahu apa yang terbaik untuknya...

Komentarku ( Mahrus ali ) :
Untuk hadis di bawah ini sebagaimana  dlm artikel di atas :
"yang mengatakan pada hari kiamat Allah akan datang kepada wanita2 yang menutup  
 Saya belum pernah jumpa .

  Sebetulnya paling pas adalah tutup seluruh muka dengan kain yang tipis untuk bisa melihat jalan. Allah berfirman :
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang  nampak daripadanya ( pakaian ) . Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, (Begitu juga  mukanya ) 

يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min: “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal orang baik , karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.   Ibnu Abbas memerintah agar jilbab tersebut juga untuk menutup wajah  dan hanya  mata satu yang tampak   











[1] http://musafir-ghuraba.blogspot.com

Artikel Terkait

1 komentar:

Pesan yang baik, jangan emosional.Bila ingin mengkeritisi, pakailah dalil yang sahih.Dan identitasnya jelas. Komentar emosional, tidak ditayangkan